Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

At lære at lære

Meget væsentlig læring sker i daginstitutionerne, og evnen og lysten til at lære skal støttes og udvikles lige fra starten. Med afsæt i forskningen om Synlig Læring er daginstitutionerne derfor i gang med læringsprojektet "At lære at lære". 

Nøglebegreber i arbejdet med "At lære at lære" er:

Fremskridt frem for præstation

Læring er en proces, der udvikler børnene intellektuelt, personligt og socialt. Ved at fokusere på børnenes fremskridt frem for det enkelte resultat, får de lyst og mod til at lære, fordi de kan se, at de rykker sig ved at øve. For at beherske læringsprocessen skal de også lære at lære. Det arbejder man med ved i de daglige aktiviteter at hjælpe dem til at besvare spørgsmålene: Hvad vil jeg opnå? Hvordan klarer jeg mig indtil videre? Hvad er mit næste skridt?

Udfordring

For at lære må børnene ud af deres komfortzone og udfordre sig selv. Men børnene har også brug for ro, så læringen kan bundfælde sig, og de kan øve det, de har lært. Daginstitutionerne har fokus på at skabe den rette vekselvirkning mellem læring og træning, og på hvordan man kan bruge historier og dialog til at udfordre børn.

Udviklende tankesæt

For at lære mest muligt må børnene have et udviklende tankesæt, der giver dem mod til at træde ud af deres komfortzone for at lære, og troen på at de kan blive dygtigere ved at gøre en indsats. Ved at rose børnene for deres indsats og konkrete valg frem for deres evner og talent arbejder daginstitutionerne på at give børnene et udviklende tankesæt. Modsætningen er et fastlåst tankesæt, hvor børnene giver op, når de møder modgang og svære udfordringer, fordi de frygter, at de ikke er dygtige nok.

”Vi har brug for flere historier og færre fakta, fordi fortællingerne udvikler forståelse for årsags-sammenhænge; vi har brug for mere dialog og mindre overlevering af information, fordi det er gennem dialogen, vi lærer mest; og vi har brug for mere udfordring og mindre instruktion, fordi det er gennem udfordringer, man udvikler krop, ånd og tanke".
James Nottingham (2014): Udfordrende Læring. Dafolo