FÆLLESSKAB – KREATIVITET – ANERKENDELSE – NATUR
Er de fire overordnede værdiord vi arbejder efter i den pædagogiske praksis i Gl. Rye Skole og Børnehus. Overordnet er det med til at skabe en sammenhæng og rød tråd i børnelivet i Gl. Rye.
TRIVSEL, LÆRING, UDVIKLING OG DANNELSE er ligeledes i fokus og med afsæt i læreplanens pædagogiske grundlag og temaer er det en dynamisk proces, som hele tiden udvikler på de pædagogiske læringsmiljøer.
Det barnesyn og læringssyn vores dagligdag bygger på, skal blandt andet gennem sunde og lærende fællesskaber, være med til at understøtte det enkelte barns udvikling i samklang med andre.
Børnedemokrati, medbestemmelse og medinddragelse – er ligeledes med til at understøtte dannelsesprocessen, frem mod at blive en vigtig aktør i eget liv og opleve sig som en del af noget større – en gruppe, hele dagtilbuddet, et lokalsamfund og samfundet som helhed.
Ved at møde lyttende og engagerede voksne som støtter og giver konstruktiv feedback, vil børnene udvikle deres demokratiske forståelse og med tiden begynde at se sig selv ind i en større kontekst.
I Bison og på Gl. Rye skole er kerneopgaven:
”At skabe fællesskaber, hvor alle børn trives og udvikler sig fagligt og socialt, så de bliver kompetente demokratiske medborgere, der kan mestre eget liv”
Når der arbejdes med fællesskaber, vil det være i forskellige kontekster.
- Fællesskaber på egen gruppe med børn på tværs af alder
- Fællesskaber på tværs af grupper på tværs af alder
- Fællesskaber med jævnaldrene børn - på egen gruppe eller på tværs af grupper
- Interesse fællesskaber – hvor børnene mødet om et fælles tredje.