Pædagogisk grundlag

FÆLLESSKAB – KREATIVITET – ANERKENDELSE – NATUR
Er de fire overordnede værdiord vi arbejder efter i den pædagogiske praksis i dagtilbud og skole i Gl. Rye og det som overordnet er med til at skabe en sammenhæng og rød tråd i børnelivet i Gl. Rye.

Den pædagogiske læreplan er et dynamisk redskab, som hele tiden vil være i udvikling og hvor DANNELSE, TRIVSEL og LÆRING er i fokus.

Det barnesyn og læringssyn vores dagligdag bygger på, skal blandt andet gennem sunde og lærende fællesskaber, være med til at understøtte det enkelte barns udvikling i samklang med andre.

Børnedemokrati, medbestemmelse og medinddragelse – er ligeledes med til at understøtte dannelsesprocessen, frem mod at blive en vigtig aktør i eget liv og opleve sig som en del af noget større – en gruppe i børnehaven, et lokalsamfund og samfundet som helhed. Ved at møde lyttende og engagerede voksne som støtter og giver konstruktiv feedback, vil børnene udvikle deres demokratiske forståelse og med tiden begynde at se sig selv ind i en større kontekst.

I Bison er vi delt op i fire børnegrupper:

• Aberne – Vuggestue
  • Elefanterne – Børnehave
  • Girafferne – Børnehave
  • Bisonbanden – Udegruppe – Store børns gruppen.

Når der arbejdes med fællesskaber vil det være i forskellige kontekster. Det være sig

• Fællesskaber på egen gruppe med børn på tværs af alder
  • Fællesskaber på tværs af grupper på tværs af alder
  • Fællesskaber med jævnaldrene børn - på egen gruppe eller på tværs af grupper
  • Interesse fællesskaber – hvor børnene mødet om et fælles tredje.

​​​​​​​Kerneopgaven I Bison og på Gl. Rye skole er kerneopgaven: ”At skabe fællesskaber, hvor alle børn trives og udvikler sig fagligt og socialt, så de bliver kompetente demokratiske medborgere, der kan mestre eget liv”

Pædagogisk læreplan for Bison_0.pdf

Shape Created with Sketch.