Læringssyn

Læring er en proces der hele tiden pågår. Barnet udforsker og erfarer med sin krop og sanser, de ser, lytter, mærker, undrer sig og stiller spørgsmål. De spejler sig i andre – fx hvad gør den voksne nu eller hvad gør de andre børn?

For at kvalificere barnets læring har vi i Bison særligt fokus på flg.:

• Læring sker i et samspil mellem hverdagens rutiner, planlagte og spontane aktiviteter samt børne- og vokseninitierede lege.

• Der skal skabes spændende læringsmiljøer, som pirrer børnenes nysgerrighed og lyst til at eksperimentere og udfolde sig. Der skal være mulighed for, at prøve ting af i samvær og samarbejde med andre børn og voksne.

• Læringsmiljøet skal fremme barnets kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive forståelse samt skabe mulighed for at indgå i relationelle kontekster med jævnaldrende børn og med børn på tværs af alder.

• Det pædagogiske personale støtter barnet i, at det er vigtigt at øve sig. Der er mange ting man ikke kan med det samme, men det er vigtigt at blive ved med at prøve/kæmpe – også selv om det er lidt svært. Barnet får hjælp til at sige pyt og give slip på fastlåste forestillinger for at komme videre.

• Man lærer ved at hjælpe andre, derfor opfordrer vi børnene til at hjælpe og støtte hinanden, når noget er svært og i den proces, hvor man øver sig.

• Børn lærer i fællesskab med engagerede voksne som med glæde og begejstring kan styrke barnets kompetencer og lyst til at lære. Dette både ift hverdagens rutiner, aktiviteter samt børne- og vokseninitierede lege.

• Det pædagogiske personale støtter op om barnets initiativ og interesser i nuet og udfordre det ved at udvise interesse og engagement, så læringsprocessen udvikles ift. det barnet er optaget af.

• Social læring er en vigtig kompetenceudvikling, derfor prioriterer vi, at barnet selv prøver og øver sig i at løse de konflikter som opstår. Den voksne vil være støttende og guide barnet, så det bliver en tryg situation for barnet.

• I en læringsproces er det vigtigt, at der tages hensyn til hvad barnet kan magte. Det pædagogiske personale tager derfor afsæt i barnets nærmeste udviklingszone.

Vi skaber mulighed for læring gennem hele dagen:

• Relationer til voksne

• Relationer til børn – jævnaldrene og på tværs af alder

• Selvhjulpenhed – fx i garderoben, til frokost, ifm eftermiddagsmad mv.

• Social læring – fx spejling i jævnaldrende.

• Tydelige rammer og strukturer fx for social omgang.

• Gentagelser gør at børnene på sigt mestre mere, de øver sig i de samme rutiner til de selv kan.

• Skabe en bevidsthed hos børnene, så de ved, hvad de er i gang med at lære. At Lære At Lære.

• Gensidig feedback fra barn til voksen og fra voksen til barn.