Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den røde tråd i børnelivet

Den røde tråd i børnelivet – overgange og sammenhænge

I Gl. Rye Skole og Børnehus tager vi udgangspunkt i, at børns liv er en helhed. Vi har dem i hænderne fra 0-13 år. 

Vi lægger "trædesten" ud for børnene og deres forældre, så de forskellige overgange, der ér i børns liv, bliver så sammenhængende som muligt.

I børnehuset har vi et meget fleksibelt hus, hvor de ældste børn i vuggestuen er en fleksibel gruppe, og overgangen fra vuggestuegruppe til børnehavegruppe sker i samarbejde med forældrene, hvor der i høj grad tages hensyn til det enkelte barns behov. Vi har også et godt samarbejde med de lokale dagplejere, og der arrangeres overleveringssamtaler inden start i børnehaven.

Sammenhængen mellem børnehave og skole får ekstra god opmærksomhed, da børnene her skal skifte matrikel. 

Hvert år fra 1. maj til 31. juli flytter Bisonbanden lokation til skolen, hvor de sammen med deres voksne øver sig i at være i nye omgivelser og at lære SFOen at kende. Her kommer de også tæt på voksne fra børnehaveklassen og SFOen og møder deres klassepædagog, som tilknyttes allerede fra 1. maj. 

Vi har også et stort fokus på den næste sammenhæng, som skal knyttes til gavn for børnene – overgangen til den fælles 7. årgang på Mølleskolen. 

Fra slutningen af 5. årgang startes det tætte samarbejde mellem Bjedstrup skole, Knudsø skole og Mølleskolen. Det betyder mange gensidige besøg som et led i en god overgang til en fælles 7. årgang. Og samtidig indgår både 6. årgangs team og ledelse i et tæt samarbejde mellem de fire skoler. 

Samtidig med, at vi forsøger at skabe et sammenhængende forløb i børnenes liv i Gl. Rye Skole og Børnehus, så har vi også øje for værdien af ceremonier og traditioner, der markerer de forskellige overgange. 

I bevægelsen fra vuggestue til børnehave, så køres barnet ind i sin nye gruppe i en festlig ramme. Bisonbandens årlige opstart markeres også, ligesom alle nye skolestartere klappes ind til deres allerførste skoledag i starten af august og alle vores børn fra 6. årgang klappes afsted, som et varmt farvel på deres allersidste skoledag.

Og…undervejs har vi selvfølgelig øje for de børn, som måtte træde ind i vores univers på andre tidspunkter. 

  • Der kommer børn fra dagplejen, som starter i vores børnehave.
  • Der kommer hvert år et par børn, som har gået i andre børnehaver og skal starte i børnehaveklassen.
  • Der kommer tilflyttere til både børnehus og skole.
  • Der kommer børn, som af forskellige årsager trænger til et skoleskift. 

Alle disse overgange bliver behandlet individuelt og med stor omsorg.