I Bison arbejdes der kontinuerligt med de seks læreplanstemaer. Der er udarbejdet en læringsblomst, som skal være med til at synliggøre arbejdet med læreplanens temaer for både børn, forældre og personale.
Med afsæt i det børnene er optaget af, udvælges der et tema, som ønskes foldet ud i samarbejde med børnene. Her er nysgerrighed, trivsel, udvikling, læring og dannelse i højsæde.
Temaet varer så længe, der er læring at trække ud af temaet.
Blomsten foldes ud undervejs i arbejdet og bliver mere levende og aktiv i børnenes hverdag, bl.a. ved hjælp af billeder.
Både via aktiviteter men også i arbejdet med dagligdagens rutiner, inddrages læreplanens seks temaer og det er ikke afgørende at alle seks temaer er lige meget inddraget under hvert valg af tema, men alle vil blive foldet ud hen over et år i arbejdet med rutiner og aktiviteter.
Når arbejdet med temaet er ca. halvvejs i forløbet, inddrages forældrene ift. at bidrage til en evaluering. Det kan fx være ved at beskrive, hvad børnene har været særligt optaget af omkring temaet og hvordan de har talt om det hjemme. Herefter inddrages evalueringen i det videre forløb med temaet.
Når temaet nærmer sig sin afslutning, bliver arbejdet evalueret med afsæt i de to mål der knytter sig til hvert læreplanstema, og der gøres status på, om der er læreplanstemaer, der skal arbejdes mere i dybden med i et kommende tema.
Den udfoldede læringsblomst med tilhørende materiale - billeder og skrift, vil lægges til grund for dokumentation - for institutionens arbejde med de enkelte læreplanstemaer ved de årlige tilsyn i institutionen.
